Еврейският Първосвещеник,
всъщност това е най-главния от всички свещеници, е бил поставян да служи на
Бога за хората, като принася дарове и жертви за грехове.(Евр.5:1) Според
Евр.5:2 е трябвало да бъде човек, та и самият той да разбира хората и техните слабости.
Първосвещеника е бил длъжен да принася жертви за грехове, както за себе си,
така и за народа.(Евр.5:3) Единственият начин някой да станел Първосвещеник за
народа е бил, да бъде призован от Бог, както бил призован и Аарон.(Евр.5:4) За
разлика от другите свещеници, които са служили в земно светилище построено от
Мойсей а след това и от Соломон, тогавашния храм в Ерусалим, само
Първосвещеникът и то само веднъж в годината е имал задължение и право да влезе
в Светая Светих, където е стоял ковчега на завета, златната кадилница, херувимите
над ковчега а в самия ковчег, златната стомна с манна, жезъла на Аарон и
плочите на Завета, десетте Божи заповеди. Горе-долу схванахме за Първосвещеника
от Старият Завет или Първосвещеника на Мойсеевия Закон на евреите.
Интересен въпрос изниква тук,
защо Бог е измислил цялата тази работа с Първосвещеника? Вярвам, че по натам ще
има отговор и на този въпрос.
След като понаучихме малко за
Първосвещеника в Закона на Мойсей, нека прочетем в „Послание към Евреите”,
какво апостола казва за Исус Христос.
Както Първосвещениците в Стария
Завет бяха избирани от Бога, така и Христос бе прославен от Бога за
Първосвещеник според вечно свещенство а не като на смъртните човеци.(Евр.5:6) С
изпращането на Исус, Бог приключва със Закона на Мойсей, защото спазването на
Законът не може да направи никого съвършен (Евр.7:19) а пък това, че Бог
издигна друг Първосвещеник означава променя на закона – Завета.(Евр.7:12) За
разлика от смъртните човеци, Христос като Първосвещеник може винаги да спасява
онези, които идват при Бога чрез Него, защото е Вечен и за това може да се
застъпва за тях винаги.(Евр.7:25) Христос е свят, незлобив, отделен от
грешниците и станал по-горен от Небесата.(Евр.7:26) Господ няма нужда всеки
ден, както другите първосвещеници да принася жертви за своите грехове и за
народа, защото Той извърши това веднъж завинаги, като се принесе Сам в
жертва.(Евр.7:27) Бог постави Синът за Първосвещеник, защото Исус е завинаги
съвършен.(Евр.7:28)
Видяхме, че първосвещениците в
Стария Завет са служили в земно светилище, което според Евр.9:9 е само сянка и образ
на бъдещото небесно светилище, в което според Евр.9:12, Христос влезе за нас не
с кръвта на овци и кози, но чрез Своята кръв, по този начин ни казва Библията,
Исус придоби за нас вечно спасение и наследство!(Евр.9:15) Исус влезе в
небесното светилище за нас и се яви пред Божието лице.(Евр.9:24)
Чрез принасянето на Христовото
тяло, веднъж и завинаги ние сме осветени, тоест греховете ни са
простени.(Евр.10:10) Завинаги ние сме направени съвършени!(Евр.10:14)
До тук видяхме огромната разлика
на първосвещенството в Стария Завет и Христос, нашият Първосвещеник на един Нов
Завет.
Евр.7:27 казва: Който няма нужда
всекидневно да принася жертви за грехове, защото Той извърши това веднъж
завинаги, като се принесе в жертва. Евр.9:22 казва, че без проливане на кръв
няма прошка за грехове. Нужно беше кръвта на Божият Син, за да може да се спаси
творението.(Евр.9:23) След като имаме вече Исус за съвършената от Бога избрана
жертва за грехове(Евр.10:3), нека пристъпваме дръзновено при Бога и престола на
благодатта(Евр.4:16) чрез Господ Исус Христос.
Евр.12:22 Божието слово казва, че
ние се приближихме чрез Исус Христос към планината Сион, и към един град,
градът на живия Бог, небесният Йерусалим, и към десетките хиляди ангели, събраното
множество, и към църквата на първородните, които са записани на небесата, и към
Бога, Съдията на всички, и към духовете на праведниците които са достигнали съвършенство, и към Исус, Ходатаят на Новия Завет, и към
поръсената Христова кръв, по–добра от всяка друга!
Евр.13:15 Нека чрез Исус
непрестанно да принасяме на Бога хвалба с устни, тоест да прославяме името на
Отца в Небесата... Ето за това Исус е
моят Първосвещеник завинаги!
Използвани
са само извадки от „Послание към Евреите” на „Новият Завет” на „Библия”
Бъдете благословени!
Няма коментари:
Публикуване на коментар